De 4 van Alkmaar 2026
Vier dagen 25 km
Van 10 tot en met 13 juni staat Alkmaar weer volledig in het teken van wandelen. De 4 van Alkmaar, voorheen de Wandel4daagse Alkmaar, luidt een nieuw hoofdstuk in en trekt nu al veel belangstelling van wandelaars uit het hele land. Met een nieuwe naam, een eigentijdse uitstraling en een gloednieuwe 1daagse wandelbeleving op zaterdag krijgt dé 4daagse van Noord-Holland een frisse impuls.
Vier dagen, vier gezichten van de regio
De eerste wandeldag, het Hart van West, voert deelnemers vanuit de binnenstad richting de polders, het kunstenaarsdorp Bergen en het Noordhollands Duinreservaat. Hier wisselen weidse uitzichten en duinlandschappen elkaar af, met voor de langste afstand zelfs een uitstap naar het strand. Onderweg passeren wandelaars onder meer de iconische Ruïnekerk, een sfeervolle plek waar historie en gezelligheid hand in hand gaan.
Op dag twee staat het Hart van Oost centraal, waar historie en vernieuwing elkaar afwisselen. De route leidt door het polderlandschap en karakteristieke dorpen, langs historische plekken en moderne woonvormen, met een afwisselend verloop richting het Strand van Luna, waar alle afstanden samenkomen en wandelaars even kunnen genieten van zand en water.
Het Hart van Zuid op vrijdag staat in het teken van wandelen van kerk naar kerk. Deelnemers trekken door het groen van Alkmaarderhout en het Heilooërbos richting onder andere Egmond en Heiloo. Langs de route liggen bijzondere plekken zoals de Abdij van Egmond en het bekende bedevaartsoord Onze Lieve Vrouwe ter Nood, twee absolute hoogtepunten waar religie en historie centraal staan.
De slotdag, het Hart van Noord, vormt de feestelijke afsluiting van de 4daagse. Water speelt hierin een centrale rol, met routes langs het Noordhollands Kanaal en het Geestmerambacht. Voor de langere afstanden is een doorkomst bij het Museum BroekerVeiling een bijzonder hoogtepunt, het oudste veilinghuis ter wereld dat op water is gebouwd. Op deze dag sluiten ook deelnemers van De Vierde van de 4 aan, waarna alle wandelaars samen toewerken naar de finish op het Waagplein in Alkmaar.
Dag 1 van de 4 van Alkmaar
Wat een onverwachte mooie dag vandaag. Het was al na een half uur tijd om de jas uit te doen en lekker in het T shirt verder te lopen. Met deze tocht zijn er veel rustpunten dat is goed geregeld. En bij ieder rustpunt krijg je wat te eten, Van een koekje tot een krentenbol en van een komkommertjes tot een zoute stengel aan toe.
Vanmorgen om 7:30 uur gestart, direct met een mooie heldere hemel. Voor mijn afstand, 25 km, wat aan de vroege kant leek het wel. Als 25 km loper liep ik bijna de hele route vooraan, ik kwam alleen de 40 km lopers tegen.
Eerst richting Bergen, waar de 2e rust was bij de beklende ruine kerk midden in het dorp. Vanaf daar richting de duinen. En wat een prachtige uitzichten en mooie blauwe luchten.
Vanuit de duinen over asfalt weggetjes richting de bos bioscoop van Bergen, waar iets verder weer een rust was, inmiddels de 4e.
Weer richting Alkmaar waar de laatste rust bij de camping was waar ook mijn kampeerwagen staat, ik liep er nagenoeg langs. Rusten kon je daar in de grote ligstoel met het logo van deze tocht erop. Weer terug in Alkmaar, over de singel met zicht op een van de vele molens in Alkmaar. Even wat boodschappen en met de fiets weer naar de camping. Het koelt inmiddels behoorlijk af, het is nu om 17:00 uur nog maar 15 graden, maar droog en geen onweer hier.
Impressie dag 1
De 4 van Alkmaar

Dag 2 van de 4 van Alkmaar
Ook dag 2 was een mooie droge wandeldag. Wel wat meer bewolking maar ook heel veel zon. De dag van vandaag ging naar Heerhugowaard.. Eerst door het grote park Oosterhout in Alkmaar en aan twee zijden langs het Noordhollandskanaal. De eerste rust was in het kerkje De Terp in Ouddorp. De route gaat altijd dwars door het kerkje heen waar een organist op het orgel speelt. Dan naar het gemaal met poldermuseum en verder naar Olerleek, waar Bianca de koffie klaar had. Ik loop telkens door het Luna Park, een heel groot recratiegboed tussen Almaar en Heerhugowaard. uiteindelijk kom ik bij het Luna Strand waar de volgende rust is. Een geweldig gebied maar nu alleen wnadelaars omdat het voor het stand wat te fris is.
De tocht gaat verder naar de spoorlijn van Alkmaar naar Hoorn, Over de spoorbug van de Ringvaart weer richting via Sint Pancras naar Alkmaar. Onderweg nog een stop in de hortus van Alkmaar. dan via een mooie molengang naar het centrum van Alkmaar waar de finish weer op het Canadaplein voor de Grote Kerk is.
Impressie dag 2
De 4 van Alkmaar

Dag 3 van de 4 van Alkmaar
Vandaag is het de bedevaartsdag en pelgrimsdag. De tocht begon met 10 minuten een beetje regen maar daarna geen drup meer gehad. Er kwam later zelfs nog wat zon bij.
Eerts naar Heilo, dwars door de bossen en langs mooie huizen. De eerste rust was bij de tennisvereniging van Heilo. Van daar door naar de Abdij van Egmond, die eigenlijk de Sint Adelbert Abdij heet. Geluukig was daar dit jaar koffie met heelijke abdijkoek. De Benedictijnse monniken bestieren nog steeds deze abdij, ze zijn ongeveer met zijn tienen. Dagelijks nog de viereingen, metten, lauden, noon, vespers en completen met om 9:30 een echaristieviering. Ik was er tegen tienen en hoorde in de verte de klokken luiden.
Vanaf de abdij doorlopen naar bedevaartsplaats Onze Lieve Vrouw ter Nood. Deze plek bestaat al sinds zeer lang. De kappel werd in 1573 door de Geuzen verwoest. Maar de devotie stopte niet, pelgrims bleven komen naar de ruine van de kappel. De resten van de ruinen werden daarom in 1637 afgebroken en in de watreput gegooid. Maar in 1713 was er veepest en kwam hier een wonder. UIit de gedempte waterput stroomde water. Het vee wat dat dronk werd genezen. De bedevaarten werden nu nog intenser. Maar in 1830 verbood de overheid bedevaarten.
In 1905 is men daar gaan graven naar overblijfselen en vond de oude waterput. De bedevaart was weer terug. Achter de put staat nu de genadekappel die nu gerestaureed wordt maar wel is te bezeoekn. Natuurlijk een kaarsje aan gestoken. Het is een bijzondere en mooie plek.
Ondeweg nog bloembollen velden gezien, maar geen bloemen natuurlijk. Gelukkig staan er zat andere velden met bloemen.
Van dit bedevaartoord naar de Willibrodeskerk in Heilo en van daar naar het Witte kerkje ook in Heilo. De route gaat zoals ieder jaar over het schoolplein van een basisschool. Dan nog 5 km door naar de Grote Kerk in Alkmaar nadat er weer een mooi zicht was op de draaiende molen in Alkmaar en dag 3 zit er ook op.
Nog even koffie gedronken met de buren op de camping en na het eten de afwas vanb 3 dagen gedaan. Morgen dag 4 en dan daarna alles inpakken en naar huis.
Impressie dag 3
De 4 van Alkmaar

Dag 4 van de 4 van Alkmaar
Bijna vergeten dag 4 nog op te schrijven. Gisteren na het wandelen gelijk al miijn spullen ingepakt en via omwegen naar huis. De snelweg tussen Alkmaar en Uitgeest was dicht dit weekend.
Maar om 16 uur was ik thuis om de boel voor de komende week weer in te pakken. Mijn eigen auto ophalen, mijn fietsband plakken en zo gaat het door.
Inmiddels zit ik in Beldorf in Luxemburg waar ik de komende 4 dagen een vierdaagse ga lopen.
Maar even terug naar gisteren. Het was weer droog maar wel een stevig windje. Het verste punt was de Broeker veiling. Altijd een leuke plek om even rust te houden. Ik had er ook inmiddels 15 km opzitten. Even lekker gezondigd voor koffie met appeltaart met slagroom.
De smid was weer bezig zijn kunsten te tonen.
Terug in Alkmaar werden we in het Victoriapark verwelkomd door schilders met lange benen. Daar kregen we ook al de medaille. Daarna nog even verder, over de rode loper, naar de Kaaswaag waar ik werd ontvangen door de burgemeester van Alkmar die mij een mooie zonnebloem gaf.
Wat een mazzel hebben we gehad met het weer, op 1 klein buitje na geen regen gehad. De regen is telkens in de avond of nacht gevallen. Het is altijd een leuke vierdaagse daar rond Alkmaar.
Morgen weer nieuws vanuit Luxemburg.
Impressie dag 4
De 4 van Alkmaar


















































